יום ראשון, 8 במאי 2011

השתלמות מוסדית - אוריינות המאה 21

אני מדריכה בהשתלמות  "מחשב לכל מורה". השבוע במפגש, הבאתי כלי חדש שנקרא מצביעונים.
ערכת הצבעה בה משתמשים לבחור תשובה נכונה מבין כמה אפשרויות המועלות במצגת (שאלות רב- ברירה).
הנושא היה "תחדישי השפה העברית". המורים מאד התלהבו מהאפשרות, להפוך את השיעור לאינטראקטיבי. קיימנו דיון על היתרונות והחסרונות של הכלי והשימוש הטכנולוגי. הכיתה הופכת מאד דינאמית, היתה התלהבות רבה ושיתוף פעולה של כל המשתתפים בשיעור. יש אוירה של חידון או תחרות למרות שכל אחד יודע מה הוא הצביע ואם צדק. בסיום השאלה עולה על המסך דיאגרמה של התפלגות התשובות...גילינו שלא תמיד הרוב צודק...
גם לתלמידים בכיתה הבאתי את המצביעונים, והפעלתי מצגת בנושא של יום העצמאות.
בכיתה היתה התלהבות רבה, היה לילדים קשה להצביע ולבחור תשובה בלי לשתף את חבריהם בבחירה.
הם מיד נכנסו ל"תחרות" והיה להם חשוב מאד לדעת אם צדקו וכמה מהם צדקו.
הראתי למורים כמה קל להפעיל את ה"טכנולוגיה" והאמת שגם אם אין את הערכה היקרה בבית הספר, אפשר ליצור שיעור מקוון עם מצגת ובה שאלות רב- ברירה ולקיים עליהן דיון גם בלי המצביעונים.
המצביעונים לא מתאימים לכל פעילות וחשוב לא להשתמש בהם יותר מדי. השימוש בהם, לדעתי, מעורר עניין והשתתפות פעילה של התלמידים - למידה פעילה, כפי שכבר דיברנו היא למידה שמשאירה חותם, בהתלמיד הוא חלק ממנה ולכן גם רוכש ומבנה ידע. אפשר לתת לתלמידים ליצור את השאלות ולאפשר להם ללמד. המחקר מראה שדברים שאנו מלמדים אנחנו זוכרים יותר טוב מכל דבר אחר. המצביעונים הם אכן כלי וכלי בלבד השימוש בו צריך להיות בצורה חכמה, וכמו תמיד - הכלי לא מחליף את המורה להפך -מקום המורה נשמר הוא המחליט כיצד ישתמשו בכלי ומתי. תפקידנו להכיר למורה עוד ועוד כלים כדי להגדיל את ארגז הכלים שלו ולאפשר לו לשלוף את הכלי הנכון בזמן הנכון. 
מבחינת הערכה- המצביעונים הם כלי הערכה מסכמת, אם ישתמשו בהם רק בסיום התהליך לסיכום הידע, אך אפשר להשתמש בהם גם במהלך הלמידה ו / או בנוסף לכלי ההערכה אחרים.


למצגת תחדישי השפה העברית - באתר"ברחובות השפה" - אתר בנושא שפה, שאני מקימה יחד עם מדריכות השפה במרכז פסג"ה רחובות

אין תגובות: