יום ראשון, 18 בספטמבר 2011

הכן ילדך לרשת...

האם הילד שלך מוכן לחיים? יש להכין אותו גם לחיים באינטרנט

אתם מלמדים את הילדים שלכם לחצות את הכביש בזהירות, ואיך להיזהר בים. זה רק מתבקש שתלמדו אותם איך לגלוש ברשת באופן בטוח. במיוחד בימים הראשונים שלהם, חשוב לתת לילדים יד מכוונת ולהקנות להם הרגלים נכונים כדי שיוכלו להסתדר בעצמם, למצוא את הדברים המתאימים להם ולהתרחק מסכנות
זיו קיטרו פורסם 11/9/11

ילדים חשופים לאינטרנט מגיל מאוד צעיר, אבל יש הבדל גדול בין פתיחת חשבון באתר משחקים בו אתם מאפשרים להם לפצח חידות, לבין גלישה אמיתית. העובדה שהילד שלכם יודע להפעיל מקלדת ועכבר לא אומרת שהוא יכול לגלוש ברשת. חסרים לו כמה כלים בסיסיים, שרק אתם יכולים להקנות לו.


השאלה היא עד כמה ההורים מעורבים במה שעושה ילדם במחשב / ברשת? עד כמה הם יודעים מה הילד עושה שם ועד כמה ם מבינים עד כמה מרחיקי לכת יכולות הפעולות ברשת להיות. הילדים מתנהלים ברשת סבוכה ועשירה מאד ולומדים תוך כדי תנועה. הבעיה שהמבוגרים גם הם לומדים את הרשת יחד עם הילדים ולרוב לאט יותר... בעיקר בשל קוצר הזמן. ילדים מלמדים זה את זה ואת עצמם על דברים חדשים שניסו והצליחו, יש להם זמן והרבה יכולת ל"רוץ" אחרי הקישורים והמחשבה ה"מפוזרת" שאנו המבוגרים לא מורגלים בה. דרך החשיבה מתאימה לשלהם והם מתנהלים בה בטבעיות. אבל!!!! לא מכירים את הסכנות בה. בעוד שבעולם מחוץ למחשב (ואני בכוונה לא קוראת לו העולם האמיתי כיון שהעולם ברשת האינטרנט אמיתי מאד!) בעוד ששם אנו מכירים את הסכנות ומקפידים להזהיר את ילדינו ותלמידנו מפניהן, כאן איננו מכירים את הסכנות וברור שלכן גם לא נוכל להזהיר מפניהן כמו גם שלא תמיד נדע להדריך כיצד לנהוג ולהזהר גם מסכנות שאנחנו כן מודעים אליהם. את העולם הזה אנו לומדים יחד ולא מודעים אליו ומכניסים את ילדינו אליו בקצב שבחרנו. הקצב נקבע על ידי הרשת עצמה, החידושים בה ועל פי קצב הלמידה שאותו קובעים הילדים. לכן לא ברור שההורים יכולים להקנות לילד כלים לעולם החדש הזה אבל ברור שהם צריכים להיות מודעים לכך ולהיות כל הזמן עם היד על הדופק כדי לוודא שלא יתרחשו אסונות. ההורה צריך לפי דעתי להגן על ילדיו ולהקנות להם כלים דווקא בדרך הישנה - לדבר על הסכנות, לבדוק מה הילד עושה בשעות הפנאי שלו (במחשב כמו בחוץ) לחנך את הילד לא לגנוב, לא לפרוץ לא לקלל (במחשב כמו ברחוב ובבית) לנהוג בכבוד ולהזהר מאנשים שאינם מכירים. להבהיר שאדם ש"פגשתי" במחשב הוא בדיוק כמו אדם זר ברחוב ולכן אני לא משוחח איתו ולא נותן לו פרטים אישיים. עדיין הדרך של לשוחח עם הילדים זו הדרך הנכונה בחינוך!

אין תגובות: