יום שבת, 12 בנובמבר 2011

תאוריית הזרימה

 תאוריית ה- Flow של מייק צ'יקסנטמיהאי מעניקה מפתח משמעותי מאוד אשר הבנתו יכולה להעניק לנו חיים טובים יותר. 

באתר של עמית כהן היא מתארת את הפסיכולוגיה החיובית ואת התפתחות תאוריית הזרימה. מרות מצב קשה זה צ'יקסנטמיהאיהקדיש את מחקרו להבנת הסוגייה כיצד יש אנשים שהיו שמחים, הקרינו תחושת ביטחון והיו אופטימיים לגבי עתידם גם במצבים מאד קשים כמו במלחמת העולם השנייה. צ'יקסנטמיהאי וצוות חוקריו מצאו כי על אף שיש הבדלים עצומים בפעילויות של הנחקרים כולם מתארים את אותם מרכיבים פסיכולוגיים אשר גורמים להם להרגשת סיפוק ומשמעות. המשוף לפעילויות שגרמו הנאה היו : שהפעילות מאתגרת ודורשת מיומנות, ריכוז,שיש לה יעדים ברורים, קבלת משוב מיידי, מאפשרת מעורבות עמוקה אך ללא מאמץ, מאפשרת תחושת שליטה, תחושת העצמי שלנו נעלמת, והעדר רגש כי בשל העיסוק והריכוז במשימה, פעילות שבה תחושה שהזמן עוצר מלכת. תחושת הזרימה מתאפשרת כשאנחנו מתעסקים בעצם בחוזקות שלנו, ברגע שאנו יודעים להשתמש בהם ביום-יום כך תגבר תחושת הזרימה ובהתאם לכך תחושת הסיפוק והאושר מהחיים. סימן ההיכר של הזרימה היא תחושה של ספונטניות שמחה

כאשר האתגר  גדול יותר מהיכולות שלנו, אנו הופכים להיות חרדים. כאשר האתגר קטן מדי- אנו הופכים משועממים, שמירה על איזון דינמי בין היכולות לאתגר הוא המפתח לחוות את הכיף בעבודה.
כלומר, שמירה על אותה דינמיות.  על כל אחד למצוא בדיוק את הכמות הנכונה של אתגר .
אם יהיו בעבודה אתגרים מורכבים, המאפשרים לפרט לעסוק או להתנתק, לעבוד קשה או לעבוד בטוח.
כיף כהגדרתו Flow, אשר מוגדר כפונקציה של היחס בין האתגר והיכולת צריך להישמר  גם אצלנו כמבוגרים ובודאי שאצל ילדים שלומדים. צירכה להיות התאמה בין יכולותיהם לבין האתגרים המוצגים בפניהם על ידינו כמורים  - הורים

אין תגובות: