יום ראשון, 17 ביולי 2011

עד לאן מגיעה הטכנולוגיה?

בכתבה המצורפת נראה שאין גבולות לטכנולוגיה. הבחור בנה אתר אינטרנט להנצחת אימו. אתר שהוא דינאמי ומשתנה ואת הקישור לאתר העלה בקוד למצבה. לכאורה זוהי הליכה לקיצוניות, אבל בראייה מפוקחת יש כאן קישור אמיתי וחיבור למציאות של ימינו המאפשרת לו לעדכן את ה"מצבה הדינאמית" שיצר עבור אימו. בהתחלה הופתעתי מהכתבה והמעשה נראה לי מוגזם אבל במחשבה שנייה ושלישית נראה כי אפשר להתחבר לרעיון, תהליך האבל גם הוא משתנה והבחור יכול להנציח את אימו בהתאמה לתהליך שהוא עובר עם האובדן והזיכרון.
זיכרון דינמי: ישראלי שילב QR Code בקבר אמו
מאת גל מור פורסם ב- 17.7.2011 בשעה 8:52

שימוש ייחודי ב-QR Code למטרות הנצחה. בעקבות מות יהודית מדן בחודש יוני השנה, בנה, יואב, לא הצליח להחליט מה לכתוב על המצבה שלה. לאחר התייעצות עם המשפחה חשב מדן, בוגר הטכניון ומנהל בתחום הטכנולוגיה הרפואית, על פתרון טכנולוגי מקורי: לשלב QR Code בקבר האם בחיפה.
ה-QR Code נחרט באמצעות לייזר ומעוגן למצבה מאחורי שכבה של זכוכית. מבקרים בקבר יכולים לסרוק את ה-QR Code באמצעות הסמרטפונים שלהם ולעבור לאתר הנצחה שהקים מדן לאמו. האתר, בניגוד למצבה, יתעדכן בסיפורים וזיכרונות מהאם. “לא ידעתי מה לכתוב על המצבה וממילא אי אפשר לכתוב הכל”, אמר מדן לאתר Mashable, “שילוב QR Code מאפשר למבקרים בקבר להתחבר לזיכרון דינמי שישתנה עם הזמן”.
ראו גם: קעקוע ה-QR Code הראשון בעולם
מדן מקווה שעם הזמן ה-QR Code ואתר ההנצחה המקוון יסייעו בטיפוח זיכרון חי ועשיר של אמו לאורך דורות. “חששתי מה יקרה בעוד 20 או 40 שנים, איך יזכרו אותה”, הוא אמר, “רציתי לחבר את הזיכרון למקום שלא שוכח”.
מדן מאמין שאנשים נוספים יאמצו בעקבותיו את הרעיון ויסייעו לזיכרון של יקיריהם להפוך לדינמי. עם הזמן אדם נזכר בעוד ועוד פרטים על יקיריו, הוא אומר, ה-QR Code הופך את המצבה לזיכרון חי ועשיר כך ששום פרט לא יישכח. היישום אמנם חדשני אך אפשר רק לקוות שטכנולוגיית ה-QR Code תישאר רלוונטית גם בעוד 40-50 שנה.

4 תגובות:

saed אמר/ה...

היי חברים
שמי סעיד עומר סטודנט לתואר שני במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה
ניכנסתי לבלוג לבצע מטלה במסגרת קורס תקשוב ולמידה בהנחיית מר מתי אלפר ולאחר שמשך אותי נושא הטכנולוגיה המפורסם הייתי חייב לתת את דעתי לנכתב בבלוג זה מה שהופך אותו לנכס רוחני לכל באי בלוג זה
יישר כוח על העשייה המופלאה

יעל מירו אמר/ה...

שלום חברים ,
שמי יעל מירו גם אני לומדת עם סעיד ואכן חושבת שהנושא מרתק , הרעיון שלפתח בלוג עם נושאים לדיון , נושאים חמים שיש מקום לכל אחד מאיתנו להביע את עצמו ולשתף
יעל

יעל מירו אמר/ה...

שלום איילת ,שמי יעל מירו מורה למדע וטכנולוגיה ולומדת במרכז האקדמי אור יהודה , בעקבות הכותרת "עד לאן מגיעה הטכנולוגיה"? הסתקרנתי והתחלתי לקרוא , טכנולוגיה ונדע זהו נושא שבו אני מעורה , מלמדת , וכל מה שקשור אליו אוהבת תמיד להיות בעיניינים ,
הופתעתי מאוד לגלות באמת עד היכן הוא מגיע .
את האמת שהטכנולוגיה לא מפסיקה להפתיע ולא אתפלא אם בעוד שנה או יותר ההתפתחויות יהיו עצומות ברמות שגם יפגמו מאידך בזכרם של אהובינו
על זה חשבת?
יעל

ayelet barak אמר/ה...

שלום יעל,
במבט ראשון יש רתיעה מהכנסת הטכנולוגיה למקום הכל כך אישי הזה הכולל שכול ואובדן ומצד שני הטכנולוגיה מזמנת אפשרות נהדרת להנצחה של האהובים שאינם איתנו עוד. להכין אתר לזכר אדם אהוב או להעלות אלבום תמונות שלו נראה לי שאלו דרכים לגיטימיות ויצירתיות שאין בהן פסול. יקח לנו קצת זמן להתרגל אבל בעצם זה הגיוני ונכון לחיות בהתאם למה שיש סביבנו ולזכור אנשים בדרכים חדשות שמשמרות את זכרם אולי יותר טוב מקודם.