יום חמישי, 18 באוגוסט 2011

התפתחות מקצועית של מורים הבונים משימות מתוקשבות



מחקר בריטי חדש מגלה כי מורים העוסקים בהבנייה, ארגון ובפיתוח משאבי למידה בסביבה מתוקשבת מתפתחים וצומחים מבחינה מקצועית ופדגוגית יותר ממורים אחרים בסביבה מסורתית של הוראה כהעברת תכנים. המחקר מבוסס על ראיונות עם 16 מורים בבתי ספר יסודיים אשר היו מעורבים  בפיתוח  חומרי למידה מתוקשבים  לכיתה. כעוגן לבדיקת הלמידה המקצועית של המורים  שימשו רכיבי רפרטואר תפיסת הידע הפדגוגי-טכנולוגי Technological Pedagogical and Content Knowledge .
ממצאי המחקר מצביעים על כך התפתחות הידע של המורים הייתה בו-זמנית גם בתחומי התקשוב וגם בתחומי הפדגוגיה והיא נמצאה כמשמעותית. המחקר ממליץ על שילוב מורים בבתי ספר יסודיים בפיתוח חומרי למידה קוריקולריים כאמצעי להתפתחות מקצועית, הנעת מורים ולהשבחת ההוראה בכיתה.
למאמר

למעשה ברגע שעלינו כמורים ליצור מהחומר שעלינו משימה כלשהי על אחת כמה וכמה משימה מתוקשבת עלינו לעבור תהליך של עיבוד, לעבד את המידע, לחשוב איזה כלי  או כלים יאפשרו להפיק את המיטב, להציג חלק מהמידע בצורה יצירתית ולשלוח את תלמידנו למצא חלק נוסף מהמידע, לשם כך עלינו לוודא שמידע כזה קיים לאתרו ולבדוק את איכותו. אי אפשר לדרוש מילדים להעריך מידע לפני שביצענו את התהליך בעצמנו. לשם כך עלינו לקרא עוד ועוד מידע ולהפנות לאתרים הטובים ביותר, המתאימים לגיל תלמידנו ולשם כך עלינו לעשות עבודת הכנה מקיפה. כמו כן עלינו הכיר את הכלים המתוקשבים ואת היתרון והחסרון של כל אחד מהם ואז להפנות את התלמידים לבצע את הסינתזה והצגת התוצרים בכלי המתאים ביותר, אין ספק שכל העיסוק והעיבוד הללו מחייבים את המורה למידה מעמיקה, ובמקביל הוא "מרויח" פיתוח מקצועי ותלמידיו מקבלים הוראה משופרת, היוצרת מוטיבציה ללמידה. כך כולם יוצאים נשכרים.

אין תגובות: